Aby maszyny typu wózki widłowe dobrze pracowały, musimy o nie regularnie dbać. Tak jak wymienia się regularnie płyny eksploatacyjne w samochodach, tak samo należy to robić w maszynach budowlanych i ogólnie wszystkim, co posiada silnik spalinowy, a nawet niekoniecznie (elektryczne wózki widłowe wciąż mają układ hydrauliczny). Dlatego też bardzo istotne jest, by dopilnować wszystkich wymian na czas. Sprawdźmy, jak to się odbywa.
Przede wszystkim należy kierować się tak zwanymi interwałami serwisowymi, a więc okresami czasu pomiędzy kolejnymi czynnościami obsługowymi danej maszyny czy urządzenia. Są one wyszczególnione w książce serwisowej, którą razem z maszyną otrzymuje właściciel przy zakupie danego sprzętu.
Regularnie powinien być wymieniany olej, płyn chłodniczy, płyn hydrauliczny i olej w skrzyni przekładniowej. Trzeba też regularnie czyścić chłodnice oleju do maszyn, ponieważ zbyt słaba wymiana ciepła w tych elementach układu może doprowadzić do zniszczenia silnika.
Nierzadko w mocno eksploatowanym sprzęcie, który ma już swoje lata, dochodzi do jakichś usterek. Bywa, że dwa różne płyny mieszają się ze sobą, najczęściej dotyczy to oleju z silnika oraz płynu z układu chłodzenia. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat wystarczy wyszukać pod hasłem „płyn chłodniczy w oleju silnikowym objawy„, my przedstawimy tylko najbardziej podstawowe informacje na temat tej usterki.
Otóż taka sytuacja zdarzyć się może wtedy, gdy uszkodzona została uszczelka pod głowicą w silniku spalinowym. Zbiegają się tam kanały wodne i olejowe, dlatego może dojść do zmieszania się tych dwóch cieczy. Rzadziej zdarzają się poważniejsze usterki, typu pęknięcie głowicy lub bloku silnika wewnątrz, co również może doprowadzić do mieszania się płynów eksploatacyjnych.